Nieuws

Bekijk ons laatste nieuws van NVO Verzekeringen

Trend: De elektrische schoolbike.

18 augustus 2020

Het einde van de zomervakantie nadert. Steeds meer middelbare scholieren gaan met de e-bike naar school. Elektrisch fietsen is vaak sneller en goedkoper dan reizen met het openbaar vervoer. Maar er zijn ook extra risico’s verbonden aan het reizen met een e-bike. Niet alleen is de kans op diefstal groter, ook de kans op een (ernstig) ongeval neemt volgens cijfers toe.

Diefstal e-bikes stijgt.

De populariteit van de e-bike stijgt, maar daarmee ook het aantal diefstallen. Vooral jongere blijken het slachtoffer van diefstal. Waar ouderen hun elektrische fiets vaak veilig op slot zetten of stallen in een beveiligde of afgesloten berging, blijken jongeren in de praktijk minder bedacht op diefstal. De e-bike zomaar ergens op straat parkeren met alleen het standaardslot is niet verstandig. Het advies is om de e-bike met meerdere sloten te beveiligen en vast te maken aan een ander object. Ontkoppel ook altijd de accu en het display. Zonder deze onderdelen is de e-bike een stuk minder waard, maar dan moet je natuurlijk wel oppassen dat je ze niet kwijtraakt.

Ongevallen.

Het Verbond van Verzekeraars meldt ook meer ongevallen met e-bikes.[1] Hiervoor zijn verschillende verklaringen. Medeweggebruikers kunnen de snelheid niet goed inschatten, doordat de e-bike gemiddeld twee keer zo snel gaat als een gewone fiets. De kans op een aanrijding is dan groter. Bij jongeren gebeuren de ongelukken vaak, doordat ze minder gevaar zien en minder met het verkeer bezig zijn. Kletsen met klasgenoten, een muziekje opzetten of - tegen de regels in – toch snel dat ene appje sturen… Met een snelheid van gemiddeld 25 kilometer per uur is de kans op een ongeluk groter. Ook het effect van de aanrijding is in verhouding groter, waardoor er met de e-bike vaker ernstiger ongevallen worden waargenomen.

Moet ik de e-bike verzekeren?

Voor een e-bike met een trapondersteuning tot 25 kilometer per uur is een verzekering niet verplicht Zoals bij elke verzekering geldt: stel jezelf de vraag of verzekeren echt nodig is. Hoe groot is het risico dat er iets met de e-bike gebeurt? En heb je in dit geval zelf voldoende geld om de schade te laten repareren of om een vervangend exemplaar te kopen? Wanneer je als particulier met de e-bike schade veroorzaakt, valt dit in principe onder de aansprakelijkheidsverzekering. Diefstal van de e-bike uit de woning of schuur wordt in beginsel gedekt door de inboedelverzekering. Je moet dan wel kunnen aantonen dat de fiets op slot stond en dat er sprake is van inbraak. Wanneer de e-bike een maximale snelheid haalt van 45 kilometer per uur, een zogenoemde Speed pedelec, dan is er wel een verzekeringsplicht. De e-bike wordt in dit geval namelijk gezien als een motorrijtuig. 

Speciale e-bikeverzekering.

De meeste verzekeraars hebben ook een speciale e-bikeverzekering. De polisvoorwaarden, dekkingsgraad en het eigen risico verschillen per aanbieder. Je kunt de e-bike bijvoorbeeld verzekeren tegen diefstal en/of schade. Daarnaast kun je ook denken aan pechhulpdekking. Voor de accu hanteren verzekeraars doorgaans aanvullende opties. Verder gelden er voor tweedehands e-bikes weer andere voorwaarden dan voor nieuwe e-bikes.  

Gaat jouw zoon of dochter dit jaar naar de middelbare school met de e-bike? Bereid hem of haar dan goed voor en zorg voor erkende sloten. Wil je weten of een e-bikeverzekering in jouw situatie relevant is en welke aanbieder hierbij het beste past? Wij zoeken het graag voor je uit. 

Bronnen: [1] https://www.verzekeraars.nl/publicaties/actueel/meer-ongevallen-met-e-bikes

Offerte aanvragen

Neem gerust contact met ons op!


010 458 16 16
info@nvoverzekeringen.nl

CONTACT