Dure decembermaand? Niet dankzij deze 8 bespaartips!

15 Dec 2017

Het aftellen is begonnen: vandaag is het bij de meeste gezinnen weer groot feest. Het is namelijk  december en dat betekent dat de jute zakken – uiteraard bomvol (dure) cadeaus - weer klaarstaan om uitgepakt te worden. Natuurlijk staat er ook op tafel een uitgebreide gourmetschotel of een luxe driegangendiner klaar. En dit is slechts het begin van de drukke (en vooral dure!) decembermaand. Wil jij weten hoe je hier en daar nog wat kunt besparen? Wij geven je 8 tips. Volg deze bespaartips op en je houdt nog wat geld over aan het eind van de maand!

Tip 1: Geloof niet alles wat je ziet

Van €49,95 voor €25,-. Dat klinkt als een goede aanbieding, maar geloof niet alles wat je voorbij ziet komen op het internet en in de winkels. Uit onderzoek blijkt dat winkels flink met de prijzen stunten. Het kan namelijk goed zijn dat de televisie die je wilt hebben nu sterk afgeprijsd is, terwijl de originele prijs enkele weken geleden nog een paar tientjes lager was. Kortom: pas op dat je hier niet intrapt en vergelijk de prijzen van verschillende winkels voordat je tot aanschaf overgaat.

Tip 2: Probeer je te beheersen

Hoe meer sinterklaas- en kerstcadeaus, hoe beter. Is dat echt zo? Vaak eindigen kleine cadeaus - zoals een speelgoedautootje, kaarsenstandaard of grappige gadget - al snel in de kast, terwijl je met enkele (duurzame) cadeaus iemand veel blijer kunt maken.

Tip 3: Laat je niet verleiden door lage prijzen

In de decembermaand vliegen de aanbiedingen je om de oren. Naast het feit dat je soms voor de gek gehouden wordt (zie tip 1), is het belangrijk om niet door te slaan en je niet te laten verleiden door alle lage prijzen. Een tientje hier en een paar euro daar: al deze kleine bedragen bij elkaar kunnen al snel hoog oplopen. Bepaal van tevoren hoeveel cadeaus je maximaal mag kopen en wat je budget is en houd je hieraan!

Tip 4: Kijk eens op tweedehands websites

Je hebt verschillende tweedehandswebsites waar je allerlei leuke cadeaus kunt kopen. De bekendste website is natuurlijk Marktplaats.nl, maar ook via andere websites kun je tweedehands aankopen doen. Heb je de shop op Facebook bijvoorbeeld wel eens bezocht? Soms vind je op tweedehands websites nieuwe producten in de originele verpakking, maar dan wel tegen een scherpe prijs.

Tip 5: Bespaar op het eten

Ga je inkopen doen voor een lekkere brunch, het kerstdiner of oud & nieuw? Maak dan een boodschappenlijst voordat je naar de supermarkt vertrekt. Dan is de kans een stuk kleiner dat je je in de supermarkt laat verleiden door die stand met flessen wijn die in de aanbieding zijn, de kerststollen die op de broodafdeling staan uitgestald en chocolade Kerstmannen die je aanstaren wanneer je in de rij bij de kassa staat te wachten. Wil je toch graag pepernoten of kerstkransjes hebben? Koop ze dan last-minute op 5 december of 23 december, dan is de kans groot dat je korting krijgt.

Tip 6: Zaag je eigen kerstboom

Wil jij een echte kerstboom in huis? Dan kun je naar een tuincentrum gaan, maar wist je dat er ook diverse activiteiten in het land georganiseerd worden waarbij je zelf gratis je eigen kerstboom mag zagen? Hier vind je meer informatie over op internet of in de (lokale) kranten. Zo bespaar je geld, je hebt een mooie boom in huis en het is nog leuk om met het gezin te doen ook!

Tip 7: Bespaar op de energierekening

Langzaamaan wordt het kouder en mag de kachel weer aan. Maar je kunt natuurlijk ook die grappige kersttrui van vorig jaar aantrekken. En vergeet die dikke sloffen niet die vorig jaar onder de kerstboom lagen. Is het donker in huis? Dan kun je de lampen aanzetten, maar steek ook eens een kaars aan. Gezellig én goedkoop. Wil jij sowieso graag besparen op je energiekosten? Door over te stappen van energieleverancier kun je veel geld besparen. Kijk bijvoorbeeld eens op een vergelijkingswebsite of vraag advies aan een onafhankelijk financieel adviseur.

Tip 8: Check je zorgverzekering

In december ben je vooral bezig met het doen van inkopen en het voorbereiden op alle feestdagen. Maar dit is ook de maand om je zorgverzekering eens onder de loep te nemen. Zit jij nog wel bij de voordeligste zorgverzekeraar voor jouw persoonlijke situatie? Je kunt nog tot uiterlijk 31 december 24.00 uur overstappen. Dit levert je in december niet direct voordeel op, maar het komende jaar kun je mooi wel profiteren van een lager maandbedrag, zodat je volgend jaar december extra geld hebt om… Dat mag je natuurlijk zelf invullen. Kijk snel op onze premievergelijker voor jouw voordeel via ons collectief: https://vergelijker.upiva.nl/tpc-nvo-verzekeringen


Wat gaat er veranderen op de hypotheekmarkt vanaf 2018?

4 Dec 2017

Maximale hypotheek omlaag naar 100 %

Het afsluiten van een hypotheek is beperkt tot een bepaald maximum. In 2018 geldt dat de hypotheek niet hoger mag zijn dan 100% van de marktwaarde van de woning die wordt vastgesteld door een taxatierapport. In 2017 bedraagt dit maximum nog 101%. Praktisch betekent dit dat de extra kosten van een taxatierapport, overdrachtsbelasting (2% van de koopsom), financieringskosten, notariskosten, etc. voor eigen rekening komen. Dit moet u dus betalen van uw spaargeld.

In 2018 is er wel een versoepeling voor het inkomen van de partner bij de hypotheekaanvraag. Dat mag vanaf 2018 voor 70% meetellen in plaats van 60%, zoals in 2017 geldt.

Aanpassing NHG-grens

De Nationale Hypotheek Garantie geeft u extra zekerheden onder bepaalde voorwaarden en een lagere hypotheekrente. Niet iedereen kan een hypotheek aanvragen met NHG. Dit is gekoppeld aan de koopsom van de woning.

Voor 2018 bedraagt de gemiddelde koopsom € 265.000. De NHG grens is gekoppeld aan deze gemiddelde koopsom. Voor 2018 betekent dit het volgende als u een aanvraag wilt doen met NHG:

De kostengrens voor woningen zonder energiebesparende voorzieningen niet hoger mag zijn dan € 265.000 (100% van de marktwaarde).

Voor woningen met energiebesparende maatregelen bedraagt de maximale kostengrens € 280.900 (106% van de marktwaarde).

  

Hypotheekrenteaftrek omlaag naar 49,5 %

Vanaf 2015 is de regeling ingegaan dat de aftrekbare hypotheekkosten voor het toptarief stapsgewijs wordt beperkt. Vanaf 1 januari 2018 gaat de maximale aftrek weer een stapje omlaag van 50% naar 49,5%.

Het gaat hier niet alleen om de rentekosten maar om alle aftrekbare kosten voor de eigen woning, dus bijvoorbeeld ook de kosten van restschuld, aftrekbare erfpachtcanons of advieskosten bij het sluiten van de hypotheek. Dit raakt alleen de huiseigenaren die een inkomen hebben boven € 68.506 (vierde belastingschijf).  

Vervallen restschuldregeling 

Tijdens de crisis was het mogelijk om de rente en kosten van een restschuldfinanciering af te trekken van je inkomen. Vanaf 1 januari is dit niet meer mogelijk. De restschuldregeling blijft wel in stand voor restschulden die zijn ontstaan tussen 29 oktober en 31 december 2017.

Deze regeling houdt in dat rente en kosten voor restschuldfinanciering nog vijftien jaar aftrekbaar zijn, mits de restschuld is ontstaan in verband met de verkoop van een voormalige eigen woning.  

Monumentenaftrek

Kosten voor het onderhoud van een rijksmonumentenpand mag u aftrekken. Het gaat dan om kosten die gemaakt worden om het pand in bruikbare staat te houden of te herstellen. Kosten voor verbetering zijn van deze regeling uitgesloten.

Eerder zou er een bezuinining op deze regeling komen van € 25 miljoen. Deze bezuinining is in de voorjaarsnota van 2017 teruggedraaid. Tot 2019 blijft de aftrekreling voor monumenten ongewijzigd, maar er zal wel een beslissing in 2018 komen, of de regeling in stand blijft na 2019 of dat deze vervangen wordt door een subsidie.

WOZ-waarde stijgt 

De Waarderingskamer stelt dat de gemiddelde WOZ-waarde van woningen in 2018 zal stijgen met een percentage van 5 tot 7 procent. De Waarderingskamer is een instelling van de overheid die toezicht houdt op de uitvoering van de Wet waardering onroerende zaken.

De WOZ-waarde is gekoppeld aan de hoogte van bepaalde belastingen voor huiseigenaren. Bijvoorbeeld de OZB, watersysteemheffing, eigenwoningforfait en de schenk- en erfbelasting.

Belastingen op de energierekening stijgen

Voor de regeling “opslag voor duurzame energie” betaalt u een extra bedrag over uw gas- en energierekening. Dit is een gestaffeld percentage. Voor de eerste 10.000 kWh aan stroom betaalt u 0,56 cent per kWh. Voor de eerste 170.000 m3 betaalt u 1,13 cent per m3. Verbruikt u meer stroom of gas, dan betaalt u over die extra hoeveelheid een lager bedrag per kWh of m3. In 2018 wordt dit percentage verhoogd.

Daarnaast stijgen ook de tarieven van de energiebelasting (gas en elektriciteit). De extra opbrengst uit de energiebelasting dient ter dekking van 2 maatregelen:

  • De fiscale tegemoetkoming voor nieuwe stadsverwarmingsinitiatieven
  • Stimuleringsregeling energieprestatie huursector. Deze regeling draagt bij aan het energie-efficiënt maken van woningen in de gereguleerde huursector.

In 2018 zal een gemiddeld gezin over het energieverbruik (3500 kWh elektriciteit en 1500 m3 gas) bijna 13% meer aan belastingen betalen via de energierekening dan dat in 2017 het geval was.


Verplicht sparen VvE's

Op 1 januari 2018 treedt een nieuwe wet in werking die VvE’s aanmoedigt een minimumbedrag opzij te leggen in een reservefonds voor onderhoud aan bijvoorbeeld het dak of de lift. VvE’s moeten gaan sparen aan de hand van een meerjarenonderhoudsplan (mjop) of elk jaar 0,5 % van de herbouwwaarde van het appartementencomplex opzij leggen. In de wet is geen boete of sanctiebepaling opgenomen; de wet is een extra juridisch middel voor eigenaren die willen sparen en die te maken hebben met mede-eigenaren die dat niet willen. Van de hoofdregel om te storten in het reservefonds mag afgeweken worden, wanneer 80 % van de eigenaren hiermee instemt.

Verlaging percentage eigenwoningforfait

Het percentage van het eigenwoningforfait voor de woningen met een WOZ-waarde van € 75.000 tot € 1.060.000 wordt verlaagd van 0,75% naar 0,70%. Voor een woning van € 200.000 betekent dit dat het aan te geven bedrag aan eigenwoningforfait omlaag gaat van € 1.500 naar € 1.400. In veel gevallen zal de WOZ-waarde echter stijgen waardoor de verlaging van het percentage weer teniet wordt gedaan.

Daarnaast vervalt de Wet Hillen. Deze wet zorgde ervoor dat u geen bijtelling van het eigenwoningforfait kreeg, als uw rentekosten lager waren dan het eigenwoningforfait. Vanaf 2018 wordt deze regeling afgeschaft en zal het eigenwoningforfait bij uw inkomen opgeteld worden voor de Inkomstenbelasting.


Tips voor het kiezen van de juiste zorgverzekering

Wist u dat een goede vergelijking al snel een besparing kan opleveren van € 100,- per jaar? Houd daarbij wel rekening met de juiste dekking en staar u niet blind op alleen de korting. Wij helpen u graag op weg met enkele tips voor het kiezen van de juiste zorgverzekering.

Profiteer van uw collectieve zorgverzekering

Via een zorgcollectief is uw zorgverzekering in veel gevallen goedkoper. Ondanks de korting is het onnodig om een pakket te kiezen met een veel te uitgebreide vergoeding. De verleiding is groot, omdat u via het collectief dankzij de korting goedkoper uit bent.

Met deze tips maakt u de juiste keuze.

1. Kies de juiste basisverzekering

Er zijn drie soorten basisverzekeringen: natura, restitutie en budget. De verschillen tussen deze zorgverzekeringen zitten in de contracten met zorgverleners. Let op: de budgetverzekering is de goedkoopste, maar de zorgverzekeraar heeft dan weinig contracten met zorgverleners. Hierdoor bestaat de kans dat u hoge zorgkosten kunt krijgen. Deze contracten gelden overigens alleen voor planbare zorg en niet voor spoedeisende hulp.

2. Vraag zorgtoeslag aan

In enkele situaties heeft u recht op zorgtoeslag. Contoleer dus goed of dit ook voor u van toepassing is. Als dit voor u het geval is, dan ontvangt u maandelijks een bedrag waarmee u een gedeelte van de zorgpremie kunt betalen. Ontvangt u al zorgtoeslag? In 2017 is dit bedrag mogelijk hoger dan het afgelopen jaar. Veel mensen krijgen komend jaar € 2,- per maand meer. De Belastingdienst heeft meer informatie voor u betreffende zorgtoeslag én laat u zien of u recht heeft op zorgtoeslag en hoeveel dat is.

3. Maak ook een vergelijking voor u alleen

Veel gezinnen willen samen op een polis. Dit is overzichtelijk en handig voor de betalingen. Toch is dit niet altijd voordelig. Misschien is uw partner bij een andere verzekeraar wel voordeliger uit. Als u niet dezelfde wensen heeft, is het slim om allebei een aparte vergelijking te maken.

4. Vraag een second opinion aan

Staat er een dure tandartsbehandeling voor u op de planning? Vraag dan een second opinion aan bij een andere tandarts. In een enkel geval is de behandeling bij de ene tandarts goedkoper dan bij de andere. Vraag uw tandarts om een doorverwijzing.

5. Betaal uw premie per jaar in plaats van per maand

Wanneer u de premie in één keer betaalt, kan dat tot 3% korting opleveren. Als u dat bedrag achter de hand heeft kunt u dat overwegen. De jaarpremie wordt dan in januari afgeschreven.

6. Laat de ingreep door uw huisarts doenSommige ingrepen kan u ook door de huisarts laten doen. Het voordeel hiervan is dat u bij de huisarts geen eigen risico betaalt. Laat bijvoorbeeld uw spiraaltje zetten door de huisarts. U betaalt dan alleen de kosten van het spiraaltje. Het zetten is gratis. Als u het in het ziekenhuis laat doen, betaalt u wel uw eigen risico.

7. Ga verstandig om met uw eigen risico

Heeft u deze laatste maanden van het jaar zorg nodig? Denk hierbij aan uw eigen risico. Heeft u uw eigen risico opgemaakt dit jaar? Laat de behandeling dan nog voor 31 december doen. Op 1 januari begint u namelijk weer met een nieuw eigen risico en moet u de behandeling waarschijnlijk zelf betalen.

8. Verzeker uw kind bij de ouder met de hoogste dekking

Kinderen onder de 18 zijn gratis meeverzekerd. Maar bij wie schrijft u ze bij? Onder u of onder uw partner? Als u dezelfde dekking heeft, is dat niet belangrijk. Heeft u allebei een andere dekking? Schrijf uw kind dan in onder de ouder met de breedste dekking. Uw kind lift dan automatisch mee op dezelfde dekking. Dit kan handig zijn voor bijvoorbeeld orthodontie, maar ook fysiotherapie.

9. Ga bewust om met medicijnen

Verzekeraars hebben vaak een voorkeur binnen een groep van gelijke medicijnen. Voorbeeld: er is een groep medicijnen met dezelfde werkzame stof en dezelfde dosering maar een andere leverancier. U krijgt binnen die groep het ene medicijn wel uit de basisverzekering vergoed en het andere niet. U heeft dus niet altijd een aanvullende dekking voor medicijnen nodig. Als u hier goed naar kijkt, levert dit al snel een flinke besparing op.

10. Let op dat u niet onderverzekerd bent

De basisverzekering vergoedt medische kosten in het buitenland tot het Nederlandse tarief. Als de zorg duurder is dan in Nederland kunt u zich hiervoor verzekeren via de zorg- of de reisverzekering. Vraag uw adviseur wat voor u de beste oplossing is, zodat u niet dubbel of onderverzekerd bent.

11. Wel of geen aanvullende verzekering?

Bent u gezond en verwacht u in komend jaar weinig zorgkosten? Dan kunt u overwegen of u wel of geen aanvullende verzekering afsluit. Bedenk bijvoorbeeld hoeveel u voor een aanvullende zorgverzekering betaalt en hoeveel gebruik u ervan denkt te gaan maken. Het is goed mogelijk dat het goedkoper is om de kosten zelf op u te nemen, in plaats van een aanvullende verzekering af te sluiten. Kijk bijvoorbeeld eens naar uw tandartsverzekering. Twee keer in het jaar een consult betalen is veel goedkoper dan de goedkoopste tandartsverzekering. Hiermee bespaart u tientallen euro’s.

Kijk op onze homepagina voor onze premievergelijkingstool en uw korting in de NVO collectiviteit.



Meer bewegen begint op je werk, en zo moeilijk is het niet…

Iedereen weet dat een mens gezonder wordt van meer bewegen en minder zitten. Wie de hele dag achter zijn bureau zit heeft grotere kans op hartproblemen. En weinig beweging kan weer leiden tot overgewicht, met alle gevolgen van dien. De richtlijn van de Gezondheidsraad (2017) is om 150 minuten per week zwaar of matig te bewegen en 2 keer per week spier- en botversterkende activiteiten te verrichten. Onder zware en matige lichaamsbeweging valt stevig wandelen of fietsen, maar natuurlijk ook huishoudelijke klusjes. Spier- en botversterkende (waaronder ook balansoefening) activiteiten zijn bijvoorbeeld een goede workout in de sportschool, een training bij jouw sportverening of bootcampclub, maar ook een yogales waar ook veel focus ligt op kracht en balans.

Met al dat zittend werk is het soms alleen niet makkelijk om deze richtlijn van de Gezondheidsraad te behalen. Hieronder hebben wij wat tips opgesomd om de dag niet alleen zittend door te komen, maar daadwerkelijk 150 minuten per week – ruim omgerekend 30 minuten per dag, te bewegen.

  • Installeer een timer op je computer en zorg dat je ieder uur even een ommetje maakt. Naar de koffie-automaat of het toilet bijvoorbeeld.

  • Bellen hoeft niet zittend, doe het eens staand of lopend.

  • Parkeer de auto niet pal voor de deur, maar zorg dat je een stukje moet lopen.

  • Overleg kan ook wandelend. Een frisse neus halen is altijd een goed idee.

  • Doe de prullenbak onder je bureau weg, zodat je iedere keer moet opstaan als je iets weg wilt gooien.

  • Ga in je lunchpauze een stuk wandelen.

  • Neem de trap in plaats van de lift.

  • Werk wanneer je kunt staand.

  • Fiets of loop naar je werk. Is de afstand iets te groot? Overweeg dan de aanschaf van een elektrische fiets of stap een halte eerder uit de bus en loop lekker in de frisse lucht.

  • Kom je met het openbaar vervoer? Sta dan zo veel mogelijk. Ga niet zitten in de trein of tram: zitten moet je de hele dag nog doen.

  • Loop 10.000 stappen op een dag, om dit te monitoren kunt u een horloge met stappenteller aanschaffen, of gebruik maken van de activiteitenapp op uw smartphone.

  • Loop even naar die collega die je anders zou bellen.

  • Koffie halen bij het verste koffiezetautomaat.

  • Print je documenten op de printer die op een andere afdeling of verdieping te vinden is.

  • Sta lekker vroeg op en plan je workout vóór kantoortijd zodat je de rest van de dag hier niet meer aan hoeft te denken.

    Als je de verschillende mogelijkheden zo onder elkaar ziet, blijkt dat er genoeg opties zijn om toch even achter dat bureau vandaan te komen om die 30 minuten bewegen per dag te behalen. Juist nu het wat kouder wordt en we thuis ook allemaal gezellig achter de openhaard kruipen, is het een goed moment om te beginnen met deze kantoor workouts.

    Veel plezier en laat het koffieapparaat niet sneller lopen dan jij!